Kunst på Arbeidsplassen

A 062 - Inger Saltaag

Grafikk, 13 verk

Inger Saltaag (f. 1956) utdannet seg først ved maleravdelingen på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og deretter ved Statens Kunstakademi fra 1980. Her satte lærerne Alf-Jørgen Aas, Inger Sitter, Knut Rose og Bjørn Carlsen sine spor. I 1992 var hun tilbake på SHKS og tok ett års utdannelse ved Institutt for radér og litografi. I perioden 1986-1990 fulgte flere studieopphold i Paris.

Saltaag maler naturopplevelser. Hun søker det opprinnelige og sterke, bergtatt av de mektige Åseralheiene og inspirert av de milde strender rundt sitt hjemsted Mandal og i Søgne. Men naturopplevelsene kommer ut som naturabstraksjoner på papiret. Flere bilder har også elementer fra musikken. Noen ganger manifesterer det musikalske seg i form av musikkinstrumenter og noter som i Elegia I – hommage a Ragnar Søderlind og Sin fonia Violento. I de fleste bildene er det kun den musikalske rytmen og klangen som dominerer, som i Løvsang I og II.

De fleste av Saltaags bilder er mørke og barokke, men hennes kunst har også lettere sider. En lys, lyrisk nerve går igjen i flere arbeider. To varianter fra serien Det skjulte hjerte viser dette: Nummer I og II er trykket i en kraftig koloritt av sort, rødt, gult og mørkeblått. Virkningen er dramatisk. I nummer III er de spontane strøkene og ”mønsteret” det samme, men paletten i lys pastell gir en positiv stemning. Serien viser også Saltaags intuitive arbeidsmetode og innflytelsen fra årstiden og stemningen hun befinner seg i.

Saltaags bilder finner sin styrke i samspillet mellom det ekspressive uttrykket og det dekorative prinsippet. Serien med former inspirert av kinesisk kalligrafi er et godt eksempel: Lite tegn med grønt og grønt, Blå måne og Til ild har også en spennende kontrast mellom dybden i den strukturelle bakgrunnen og de sorte påtrengende strøkene i overflaten.

Saltaag har utført flere utsmykkinger i Mandal Rådhus og er innkjøpt av blant annet Vest-Agder fylkeskommune, Sørlandets Kunstmuseum, Kristiansand kommune, Norsk Kulturråd og Statoil.


Utstillingen har én billedstørrelse i rammer:
65 × 90cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling