A 064 - Figurativ grafikk
Etter 1960- og 70-årenes sterke samfunnsengasjement i norsk kunst, ble 1980-årene preget av en tilbakevending til mer tradisjonelle motiver som landskap og menneskets forhold til naturen. Dette var særlig tydelig hos en generasjon kunstnere oppvokst etter 2. verdenskrig.
Det er lett å tolke disse kunstnernes motiver som en postmoderne trend. De griper ofte tilbake til tidligere tiders kunst, gjerne helt tilbake til renessansen, som hos Vebjørn Sand (f. 1966). Bildet Faderen viser tydelig påvirkning fra renessansens kunst. Både teknikk og fargebruk bærer tydelig preg av at kunstneren har studert gamle mestere som Rubens og Tizian. Sand viser også sin romantiske holdning i de to bildene Ut på fiske, som er et barndomsminne, og Sommernatt som gjengir en pike i et stemningslandskap.
Stemninger står også sentralt i Dag Hols (f. 1951) landskapsbilder. Han er særlig opptatt av menneskenes nære tilknytning til naturen. Det er noe urnorsk og primitivt over mange av Hols litografier. Vi føler at hans fiskere lever i pakt med havet og kystlandskapet.
Jon Bøe Paulsen (f. 1958) er mer realist enn romantiker i sitt uttrykk. Han har sine forbilder i amerikanske realister som Andrew Wyeth. Mennesket spiller så og si alltid hovedrollen i Paulsens bilder. Flere av bildene har dramatiske trekk som assosierer til teater. Her benytter Paulsen lyset som virkningsfull effekt. Speil går også igjen som et viktig element, som i Karneval i byen og Fra hennes speilbilde. Paulsen har en usedvanlig nærhet til sine modeller, som kommer klart frem i hans bilder og gir dem en sterk uttrykkskraft. Likeledes er hans landskapsbilder frodige og klare og ofte dominert av sommer og sol.
Ole Nesvik (1941-1995) ble allerede på 1960-tallet opptatt av skyer i sine landskapsmotiver. Dette kommer til uttrykk gjennom et bilde som Cumulus, som er betegnelsen på en spesiell type skyformasjon. Det romantiske stemningslandskapet, ofte i sterke farger, er fremtredende i Nesviks kunst. De tre litografiene i utstillingen er preget av enkle, men effektfulle former.
—
Utstillingen har tre billedstørrelser i rammer:
39 × 54cm høyde og bredde
49 × 68cm høyde og bredde
65 × 90cm høyde og bredde