Kunst på Arbeidsplassen

A 006 - Dag A. Rødsand

Grafikk, 15 verk

Dag Rødsand (1943-1995) tilhørte kretsen av nord-norske grafikere som begynte å gjøre seg gjeldende mot slutten av 1960-årene. I 1970 startet han sammen med sin kone, grafikeren Yvonne Hjerting, grafikkverkstedet Atelier Lofoten (senere Atelier Vaagen) i Svolvær. Dette drev han frem til 1977 og ble dermed en viktig inspirator i landsdelens grafikkmiljø.

Naturmotivet opptok en betydelig del av Rødsands produksjon. I arbeider fra 1960-årene kunne landskapene framstå som noe psykedeliske, og i begynnelsen av 70-årene kunne man ane pasifistiske og miljøvernmessige holdninger bak hans motiver.

Som også denne utstillingen viser, utgjorde lyriske naturscener hoveddelen av hans produksjon, preget av ønsket om å uttrykke naturens kraft og fruktbarhet. Bildene i utstillingen ble laget etter at Rødsand flyttet til Østlandet, men det var motivene nordfra han diktet videre på. Målsettingen var tydeligvis ikke å fremstille de navngitte scenene så naturtro som mulig, men å gjenskape det lysende og fantastiske i nord-norsk natur.

Slik fremstår skimrende visjoner av fjell og hav, tilsynelatende fritt svevende i rommet, eller som bakgrunn for monumentalt virkende plante- og dyreformer. I det hele tatt blir det spørsmål om hvilke assosiasjoner motivene gir – i retning av en intens naturglede. Kravet om naturtro gjengivelse synes å ha kommet i annen rekke.

Følgelig var Rødsands arbeider preget av en dekorativ helhetsvirkning, og han utførte flere utsmykkinger i grafiske teknikker. Rødsand arbeidet også med andre motivtyper enn landskap. I tillegg til noen figur-arbeider huskes særlig enkelte mumiefremstillinger fra omkring 1980. Disse hadde et litt uhyggelig preg, som også gjorde seg gjeldende i hans samtidige fremstilling av død fisk.

Utover på 80-tallet nærmet Rødsand seg et non-figurativt uttrykk, der overraskende utnyttelse av de grafiske teknikkene var avgjørende for det ferdige uttrykket.

Rødsand var amanuensis i grafikkavdelingen ved Statens Kunstakademi og er representert i flere offentlige kunstsamlinger.


Utstillingen har to billedstørrelser i rammer:
65 × 90cm
42 × 60cm

Tilbake til utstilling