Kunst på Arbeidsplassen

A 069 - Sven Påhlsson

3D datagrafikk, 12 verk

Sven Påhlsson (f. 1965 i Lund) arbeider med elektronisk kunst som tredimensjonale dataanimerte videoinstallasjoner, datagrafikk, digitalfotografi og webkunst. Han er en innovativ kunstner som hele tiden bruker og utforsker mulighetene som ligger i det nyeste tilgjengelige utstyr innen datateknologi, og han har utmerket seg med sine avanserte arbeider av høy teknisk kvalitet. Også når det gjelder tematikk går Påhlsson grundig til verks, og ett års arbeid kan ligge til grunn for noen minutters video. To års arbeid ligger bak de 12 databildene i denne utstillingen der hver minste detalj er tegnet ut på dataskjermen. I tillegg til å skape et spesielt visuelt uttrykk er Påhlsson svært opptatt av lyd og musikk, og i flere prosjekter har han samarbeidet med komponisten Erik Wøllo.

Mange av Påhlssons arbeider kretser rundt temaer knyttet til den menneskeskapte sivilisasjonen, blant annet med utgangspunkt i amerikanske forstadsområder, fornøyelsesparker, kjøpesentre og ulike former for dataspill. Påhlssons konstruerte og syntetiske verden er imidlertid alltid mennesketom, mennesket er kun representert i form av de produkter de har skapt. Bildene i denne utstillingen er bearbeidede stillbilder hentet fra to av Påhlssons 3D dataanimerte videoarbeider: Lay Out fra 1998 og Consuming Pleasures fra 2004. Lay Out er minimalistisk og geometrisk i sin utforming og med datastyrte RGB-farger. Assosiasjonene går til dataspill og en virtuell reise gjennom et 3D-landskap.

Consuming Pleasures tilhører en dataanimert videotrilogi hvor den visuelle rammen er forstedenes enorme trafikkmaskiner, store parkeringsplasser og kjøpesentre. Filmene er inspirert av kjente dataspill som The Sims og SimCity der man kan manipulere figurer og bygge sin egne byer. I trilogien utforsker Påhlsson tre områder som står sentralt i vårt forbruksorienterte samfunn.

Crash Course fra 2000 fokuserer på bil- og motorveikulturen og den individuelle mobile friheten. Motorveiene er i ferd med å bli blokkert fullstendig av all trafikken og dermed hindres bevegelsesfriheten. Sprawlville fra 2002 tar for seg de kunstige amerikanske forstedene der alle husene er like med doble garasjer og der alle bilene er enorme SUV’er, der ingen verken ser eller snakker med hverandre i et upersonlig og sterilt nabolag.

I Consuming Pleasures eller Shopping Paradise, 99 Cent Heaven, a Search for a Better Life and the Lowest Prices Ever jaktes det på den ultimate forbrukerlykke der det store kuppet ligger i en vare til under en dollar. Rammen for dette verket er kjøpesentrenes golde og syntetiske rom uten vinduer med skinnende gulv og endeløse, velfylte hyllerader med like varer. Kjøpesentrene, hvor forbruk er den overordnede funksjon, er i ferd med å overta som de nye sosiale fellesrommene hvor vi tilbringer mer og mer tid. Sakte, men sikkert dør bysentrene ut mens søppeltårnene bare blir høyere og høyere og miljøproblemene akutte. Som et av bildene i denne utstillingen viser, opphører imidlertid til slutt orden i Consuming Pleasures, og kjøpesenterets varer roterer rundt som i et evig kaos. Selv om Påhlssons trilogi langt fra er moraliserende, kan den absolutt leses som en samfunnskritikk.

Sven Påhlsson tilhører en internasjonal avantgarde av datakunstnere som var tidlig ute med å ta i bruk den virtuelle verden som utgangspunkt for et kunstnerisk uttrykk. Allerede i Sprawlville skapte Påhlsson et Second Life-univers der man kunne kjøpe seg eiendommer med tilhørende biler, svømmebaseng, tennisbaner, gressklippere og barbecue-griller. Påhlssons arbeider har vakt internasjonal oppsikt, og han har hatt en rekke separatutstillinger, blant annet i det velrenommerte Spencer Brownstone Gallery i New York og Galerie Almine Rech i Paris. Han har også stilt ut i Tate Gallery of Modern Art i London, Museo Nacional de Arte Reina Sofia i Madrid og The New Museum of Contemporary Art i New York.

I 1997 representerte han Norge på Venezia-biennalen. Påhlsson har også utført flere offentlige utsmykninger, blant annet lysinstallasjoner på Asker stasjon, St. Svithun skole i Stavanger, langs E6 og ved Hvalertunnelen og veggdekorasjonen Bending Water på Sentralsykehuset i Førde. Påhlsson er innkjøpt til flere prestisjefylte privatsamlinger, som Peter Norton Collection i Los Angeles i tillegg til Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og Astrup Fearnley Museet i Oslo.


Utstillingen har to billedstørrelser i rammer:
59,5 × 40cm
71,5 × 53cm

Tilbake til utstilling