Kunst på Arbeidsplassen

A 129 - Therese Nortvedt

Grafikk, 18 verk

Mot slutten av 1970-årene fremsto yngre kunstnere med en ny figurativ uttrykksform, som hadde lite til felles med både gammel-mesterlig nyromantikk og sosialt betinget kritisk realisme.

Det dreide seg om en slags nyekspresjonisme, på linje med det heftige maleriet i internasjonal samtidskunst. Uttrykksformen kunne være følelsesladet, og ofte virket det som om man foretrakk det fortegnede fremfor det vakre. Maleriet representerte den mest populære uttrykksformen.

Blant grafikerne var det en økende interesse for teknikker som metalltrykk og tresnitt. Kanskje skyldes dette at tresnittet ga et forenklet preg som tilsvarte nyekspresjonismens stilistiske idealer, på samme måte som raderingsteknikkene kunne virke skisseaktige. Dermed fremsto motivene som om de var hurtig nedtegnede, og slik antydet man en spontan arbeidsprosess.

Therese Nortvedt (f. 1953) hører med blant retningens representanter. Hennes metallgrafikk kan virke enkel i den forstand at rundmodellering og dybdeperspektiv vanligvis mangler. Heller ikke fjerner hun alltid de flekkene på trykkplata som skriver seg fra selve bearbeidelsen, men lar dem fremstå i de ferdige trykkene som bekreftelse på spontaniteten under tilblivelsesprosessen. Noe tilsvarende kan ligge bak hennes presentasjon av arbeider uten rammer eller passepartout.

Nortvedts fargebruk begrenses ofte til innslag av rødt mot en tonet bakgrunn. Den tilsynelatende raskt utførte streken utgjør det viktigste uttrykksmiddelet, idet den nesten danner et nonfigurativt mønster samtidig som den beskriver konturene av f. eks. et ansikt.

Motivene består også gjerne av slike ansikter, der særlig øynene formidler liv og uttrykkskraft. Menneskene som skildres synes å tilhøre storbyen og dens rockemiljø. Nortvedt fremstiller dessuten surrealistiske grupper av mennesker og dyr, gjerne med et bevisst trendy preg og en nesten barnslig naivitet.

Hennes uttrykksform er på mange måter typisk for de internasjonale, nyfigurative impulsene. Selv har hun bodd og arbeidet mye i utlandet – tre år i London fra 1976, og flere perioder i New York fra 1981. I hennes senere grafikk inngår fargelegging for hånd etter at trykkingen har funnet sted, foruten påliming av f. eks. glitter, pelsverk eller fjær.

Nortvedt har også arbeidet mye med monotypier, det vil si trykk som utføres i bare ett eksemplar.


Utstillingen har to billedstørrelser i rammer:
65 × 90cm høyde og bredde
42 × 60cm høyde og bredde

Tilbake til utstilling